It’s a beautiful day and I can’t stop myself from - Reisverslag uit Thika, Kenia van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu It’s a beautiful day and I can’t stop myself from - Reisverslag uit Thika, Kenia van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu

It’s a beautiful day and I can’t stop myself from

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 December 2013 | Kenia, Thika

Ik kan er niets anders van maken, het was een onvergetelijke dag. Voor de kinderen, maar zeker ook voor mij en de huisouders die mee waren.

Gister was het dan zo ver, een dagje uit met de kinderen als kerstcadeau. Sinds ik het dinsdag verteld had waren ze al door het dolle heen. Ze bleven maar roepen “we gaan zwemmeeeeeeen” en “donderdag is de dag!!”, heel erg leuk om ze al zoveel voorpret te zien hebben.
Gister vertrokken we om 9 uur naar het matatu station waar we verdeeld over twee matatu’s naar het zwembad vertrokken. Bij het zwembad zat een grote speeltuin waar de kinderen eerst heerlijk gespeeld hebben. Daarna zijn we gaan zwemmen, toch echt wel het hoogte punt van de dag.
Ik heb de kinderen nog nooit zo zien genieten! En iedereen bleef maar zeggen hoe leuk ze het vonden en hoeveel plezier ze hadden. Dat straalde er ook vanaf. Een aantal kinderen zijn normaal erg stil en houden zich op de achtergrond, zij leefde helemaal op in het water en bleven maar roepen “Lisa, moet je zien wat ik kan!” en dan kwamen ze met hun trucjes in het water. Echt ongelofelijk om te zien wat een boost dit deze kinderen kan geven en hoe gelukkig ze zich gister voelde. Ik had heel wat inkopen gedaan, dus we hadden aan het zwembad lekker drinken, cakejes en chips. Dit ging er prima in na al het zwemmen.
Na drie uur zijn we gaan omkleden en weer allemaal in de matatu naar Thika Town voor lunch! Patatjes met een worstje en natuurlijk een flesje frisdrank. Een feest lunch!
Waar ik dacht dat het een kippenhok zou worden, was het een rustig lunch moment! De kinderen waren allemaal moe van het zwemmen en hadden de lunch hard nodig om even bij te tanken. Wel hebben ze genoten van de lunch en liepen ze met volle buikjes weer naar buiten.
Op naar de laatste activiteit van de dag; de supermarkt. En nu denk je de supermarkt? Ja, de supermarkt. De supermarkten hier zijn een beetje zoals de franse supermarkten, naast al het eten zijn er ook veel afdelingen waar ze non-food dingen verkopen. Daar heb ik alle kinderen zakgeld gegeven zodat ze iets voor zichzelf konden uitzoeken. Deze kinderen krijgen geen zakgeld zoals dat in Nederland gaat en krijgen dus eigenlijk nooit iets extra’s qua leuke dingen voor henzelf. Af en toe krijgen ze een cadeautje als ze bijvoorbeeld hele goede cijfers hebben, maar dit is vaak toch iets wat ze nodig hebben (nieuwe slippers etc.). Onder begeleiding hebben de kinderen wat leuke dingen voor henzelf kunnen kopen. Een jongetje van 6 een stoere speelgoed auto, de meisjes van 13 mooie oorbellen etc. Het effect was een beetje vergelijkbaar met een klein kind met een paar euro loslaten in de Bart Smit. Echt geweldig. Na afloop iedereen vol trots hun nieuwe aankopen laten zien en vergelijken wie wat gekocht had. De meeste kinderen hadden zich ook heel netjes aan hun budget gehouden en waren de hele tijd aan het tellen en kijken wat ze wel en niet konden kopen, ook gelijk een lesje met geld om gaan ;).
Hierna hebben ze allemaal een lekkere lolly gekregen en zijn we weer richting de matatu naar huis gelopen. Eenmaal in de matatu vielen de meeste in slaap.

Een prachtige, onvergetelijke dag die de kinderen en ik nog lang zullen koesteren. En een dag die zonder jullie financiële bijdrage niet mogelijk was geweest. Heel heel heel erg bedankt voor jullie financiële steun. Het bedrag wat na deze dag over is komt uiteraard ook ten goede van de kinderen en zal ik wijs besteden voordat ik wegga.
De foto die bij dit verslag zit is genomen bij het zwembad, de poster bevat alle namen van de mensen die hieraan bijgedragen hebben; een bedankje van de kinderen voor deze waanzinnige dag.

Ondanks dat het mij met 25 graden echt niet lukt om in de kerstsfeer te komen, wil ik jullie allemaal een hele fijne kerst & een heel gelukkig 2014 wensen!

Heel veel liefs van mij, maar ook van 16 gelukkige keniaanse kindjes!

• 21 December 2013 - 20:15

Edith:

Hoi Lisa,
    Wat leuk om te horen dat jullie met de kinderen zo'n fijne dag hebben gehad.
    Het bleek een schot in de roos! Goed geregeld allemaal en een onvergetelijke
    dag voor de kinderen. Top!
    groetjes van ons

• 25 December 2013 - 12:01

Mamma:

Lieve lisa, wat heb jij die kindjes een prachtig kerstgeschenk gegeven. een geweldige herinnering en een blijvend cadeautje waar ze in hun komende vrije dagen nog heerlijk van kunnen genieten. Jij natuurlijk ook heel fijne kerstdagen, in mombasa ditmaal. Heel veel liefs van ons.