The Circle of Life! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu The Circle of Life! - Reisverslag uit Thika, Kenia van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu

The Circle of Life!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

12 Januari 2014 | Kenia, Thika

Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?
De laatste week was echt onbeschrijfelijk en zo bijzonder. Ik wil er eigenlijk helemaal niet over schrijven omdat ik gewoon niet kan overbrengen wat ik heb beleefd, maar ik kan dit ook niet zomaar achterwegen laten. Ik zal per dag beschrijven wat we gedaan hebben, bereidt je voor op een lang verhaal.

We hadden er natuurlijk al 10 top dagen op zitten, maar naar Kenia gaan en dan niet op safari is natuurlijk niet echt een optie. Dus na onze 10 dagen zon, zee & strand werden we opgehaald voor onze safari. In die 10 dagen is de samenstelling van de groep steeds veranderd. Ik ben op safari gegaan met Tamara, Esmee en Lieke (allemaal klasgenootjes uit Nederland).

Dag 1 – Great Rift Valley & Masai Mara
Vandaag vertrokken we vanaf Nairobi naar Masai Mara. We waren gister al opgehaald in Diani Beach om de hele dag naar Nairobi te rijden. We zijn vandaag naar Masai Mara gereden en onderweg gestopt bij The Great Rift Valley, een super mooie vallei waar je over uit kijkt vanaf een hoog punt in Nairobi. We hebben daar even staan genieten en wat foto’s gemaakt om vervolgens onze reis naar Masai Mara te vervolgen. We zijn ’s ochtends vertrokken vanuit Nairobi en kwamen rond de lunch aan in Masai Mara. Voordat we het park in kwamen zagen we al allemaal giraffen en zebra’s, heel cool. Eenmaal bij de poort van het park stonden er allemaal Masai mensen die van alles wilde verkopen, ik gooide mijn raam snel dicht maar Lieke en Esmee waren daar te laat mee. Die mensen duiken zo’n beetje half de auto in en duwen hun spullen zo’n beetje in je gezicht. Vervolgens gaan ze ongeveer 5 minuten door nadat je 10 keer nee gezegd hebt.
We hebben geluncht en zijn daarna gelijk op weg gegaan voor onze eerste gamedrive. Masai Mara is echt een super mooi park waar je alleen al ontzettend van de mooie natuur kunt genieten. Op de eerste dag zagen we gelijk veel buffels, impala’s, zebra’s etc. Ook zagen we op gegeven moment drie cheeta’s die aan het jagen waren. Echt heel erg gaaf om te zien, het zijn zulke mooie beesten!
Eenmaal terug in het kamp hebben we onze spullen uitgepakt in onze ‘tent’. Wauw, ik heb nog nooit op zo’n mooie locatie geslapen. We sliepen in een tent, wat ik geen tent te noemen vind. De buitenkant was een tent, maar van binnen hadden gewoon stenen vloer, houten bedden en een douche en WC. Het tentenkamp ligt midden in het park en ook een beetje boven zo’n vallei, hierdoor hadden we echt een adembenemend uitzicht over het park.
We hebben de hele week een eigen kok mee die ’s avonds lekker voor ons gekookt heeft. Na het eten is Esmee naar bed gegaan en zijn Lieke, Tamara en ik met onze kussens buiten onder de sterren gaan liggen. De lucht is hier in deze tijd van het jaar heel erg helder waardoor je echt duizenden sterren kan zien. Ik denk dat we daar wel twee uur gelegen hebben, een beetje een magisch moment was dat.

Dag 2 – Masai Mara
Vandaag hadden we een hele dag in dit prachtige park! We opende onze tent en hoorde de koeien bellen al toen we wakker werden, eenmaal buiten zagen we niet alleen een kudde koeien, maar ook een hele groep zebra’s. Oh ja, we zijn op safari! We zijn na het ontbijt weg gegaan en hebben de hele dag door het park gereden en ontzettend veel mooie dieren gespot. De dieren die we gister gezien hebben, maar ook veel olifanten en een aantal leeuwen. Tijdens de ochtend gamedrive zagen we op een bepaalde plek veel busjes staan, als er veel safari busjes op één plek staan kun je wel verwachten dat je iets bijzonders te zien is en dat was er. Een leeuw die een net gedode buffel naar de schaduw aan het trekken was. Echt super indrukwekkend hoe hij zijn tanden in dat beest zet en hem met alle kracht steeds een stuk verder trekt. Aangezien dit hun eten is voor 24 uur, zat de hele familie leeuw eromheen. Echt super mooi om zoveel leeuwen bij elkaar te zien.
We hebben geluncht op een grote open vlakte waar je zicht hebt op alles. Ik vond het echt heel bijzonder om midden in dat grote park zomaar uit te stappen en op een kleedje te gaan zitten lunchen. We hadden een hele ervaren (en leuke) gids die volgens mij heel goed weet wat wel en niet kan en ons de hele safari echt super veel kon vertellen en antwoord gaf op al onze vragen. Ik heb echt ontzettend genoten de hele dag, van alle dieren, het mooie uitzicht maar ook met z’n alle grapjes maken in het busje, de rough roads (dat hebben we zo’n beetje de hele dag geroepen) en zelfs het plassen in de bosjes. We hebben trouwens een safaribusje waar 8 mensen in kunnen voor onszelf en het is er zo eentje waarvan het dak open kan waardoor je staand in het safaribusje alles super mooi kan zien en de wind door je haren waait als het busje rijdt. Heerlijk!
Ik was van tevoren een beetje bang dat ik het misschien niet zo speciaal zou vinden omdat ik natuurlijk al op safari ben geweest in het Kruger in Zuid Afrika, maar dat was gelukkig totaal niet het geval. Beide parken zijn niet met elkaar te vergelijken en het maakt zo’n verschil als je met een klein groepje bent of met een groep van 20 studenten. Het voelde totaal niet als herhaling van iets wat ik al kende.

Dag 3 – Masai Mara & Lake Nakuru
Vandaag was het tijd om onze koffers weer in te pakken voor de volgende bestemming; Lake Nakuru. Voordat we daarheen gingen zijn we op bezoek geweest bij een Masai Village. Opzich best grappig, maar ik voelde me ontzettend opgelaten en echt toerist to the max. Iets wat ik gewoon niet fijn vind aangezien ik me in dit land al lang niet meer ‘nieuw’ voel. Maar het was wel bijzonder om te zien hoe zij leven en vooral de gesprekken die we hebben gehad over het leven van hun stam was interessant. Het dansen enzo eromheen vond ik allemaal een beetje gemaakt, maar goed hoort erbij. Hierna hebben we weer een lange reis gemaakt naar Lake Nakuru waar we nog net de tijd hadden voor een korte gamedrive. Lake Nakuru is een stuk kleiner dan Masai Mara en heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een groot meer waar veel flamingo’s leven. Super mooi en bijzonder, het verbaasd mij zo dat elk park weer een totaal ander decor heeft. Lake Nakuru is weer prachtig op een andere manier dan Masai Mara. We hebben eigenlijk een soort verkennende game drive gedaan en gekeken wat we tegen kwamen. Hierna zijn we naar de lodge gegaan waar de kok weer voor ons gekookt heeft. We zijn ’s avonds nog even naar buiten gegaan omdat Tamara en Lieke daar een leeuw hoorde. Heel bizar aangezien we achter een klein dun hekje stonden, maar wel heel gaaf om die echte natuur te beleven.

Dag 4 – Lake Nakuru & Lake Naivasha
Tsja, dan is toch echt de laatste dag safari aangebroken. Nog één dagje genieten! We zijn ’s ochtends voor het ontbijt een gamedrive gaan doen. We hadden nogal onderschat hoe koud het rond dat tijdstip kon zijn dus dat was een beetje jammer, maar we hebben elkaar warm gehouden en veel moois gezien. Weer prachtige zebra’s (die deze safari een beetje mijn hart hebben veroverd, ze krijgen de tweede plaats na de giraffen!), flamingo’s en neushoorns. Ik vond het heel bijzonder om aan het meer te staan en de flamingo’s daar te zien. Ik had eigenlijk nog nooit flamingo’s gezien en ja, ik weet niet ze zijn gewoon heel mooi! We hebben trouwens ook heeeeel veel apen gezien en ze hadden net kleintjes gekregen dus dat was echt super schattig, zaten ze zo op hun moeders rug.
Na de gamedrive zijn we gaan ontbijten en hebben we onze spullen weer gepakt om naar Lake Naivasha te gaan, onze laatste bestemming. Lake Naivasha is een super mooi meer die bekend staat om de nijlpaarden en vogels die er te vinden zijn. We zijn daar ongeveer twee uur op bootsafari gegaan en hebben langs de nijlpaarden gevaren en vooral genoten van het mooie uitzicht en de rust. De rust. Dat is iets waar ik de afgelopen zo van genoten heb. Op het moment dat dat busje ergens midden in een park stil stond was echt gewoon totale rust, ik heb dat echt nog nooit zo mee gemaakt.
Hierna was het tijd om terug te gaan richting Nairobi waar we nog een nacht zouden slapen. Ik vond die rit verschrikkelijk omdat ik zo graag wilde dat de safari nog niet afgelopen zou zijn. Ik heb in de afgelopen dagen zoveel magische momenten beleefd en me op bepaalde momenten zo rustig en gelukkig gevoeld. Heel bijzonder.

We hebben die nacht in Nairobi geslapen en zijn de dag daarna Nairobi nog even in gegaan. Toen kwam toch echt het moment dat we afscheid moesten nemen en het avontuur definitief afgelopen was. We hebben eerst Lieke gedag gezegd die terug ging naar Tanzania, dat was al helemaal niet leuk. Ik ben daarna samen met Esmee en Tamara met de matatu terug naar huis gegaan, mijn huis ligt op de weg naar hun huis. Toen ik hen gedag zei was het helemaal afgelopen. Dus een paar dikke kussen en knuffels en toen ben ik met m’n koffertje terug naar mijn project gegaan waar alle kinderen gelijk op me afrenden met hun armpjes wijd open. Dat voelt dan toch ook wel heel goed.

Een prachtige vakantie met als afsluiting een magisch mooie safari. Ik moet wel zeggen dat de lieve meiden waarmee ik dit avontuur gedeeld hebben een grote bijdrage hebben gehad aan deze mooie ervaring. Twee weken die niemand me meer af pakt!

En nu, nog twee weken genieten hier in het mooie Kilimambogo voordat ik naar huis vlieg! Time flies…


Bedankt voor het lezen van dit lange verslag.

Veel liefs vanuit het Kenia dat met de dag mooier wordt

  • 12 Januari 2014 - 19:23

    Marianne Den Besten:

    Lieve Lisa, wat een prachtig verhaal. Er is heel goed uit op te maken hoe jij dit alles beleefd hebt. Ik lees het en denk: was ik daar maar weer terug. Een soort heimwee overvalt me.
    Deze ervaring neem je mee terug en je zult er nog vaak aan terugdenken. Foto's doen veel, maar nog meer zit dit alles in je hoofd, in je hele wezen.
    Geniet nog van je laatste weken, waarin je natuurlijk ook afscheid moet nemen.

    Lieve groet, Marianne

  • 13 Januari 2014 - 12:54

    Zus:

    Dag lieverd!
    Wat ben ik trots op jou. En wat fijn dat je zo geniet van al het moois! Ik ben benieuwd naar alle foto's;)
    En hoe grappig: de helft van je verhaal bestaat uit ontbijt en lunch XP.
    Tot over twee weken!
    Dikke kus van je zus (L)(L)

  • 13 Januari 2014 - 13:06

    Paul:

    Lisa,

    Heel leuk en gaaf om al je avontuurtjes via deze weg te blijven lezen. Wat ontzettend gaaf wat je daar allemaal meemaakt. en hoe mooi dat alle kindertjes met open armpjes op je af komen rennen. Geniet er nog even van voor twee weekjes!!

    Liefs Paul

  • 13 Januari 2014 - 14:20

    Tamara :

    Lieverd,

    wat leuk ook om jou verslag te lezen en om weer een beetje te ervaren hoe geweldig we het hebben gehad daar zeg! Ik wil je bedanken voor de geweldige vakantie met zon, zee en chardonnay!! Ik ga nooit meer vergeten dat ik deze geweldige dagen met jou door heb mogen brengen! Je bent een top meid en wie had ooit gedacht dat we zo'n band op zouden bouwen hier in Kenia:)

    Hele lieve Dikke kus en ik kijk er ontzettend naar uit om je de 25e in Nairobi weer te zien! Dan ga ik je echt helemaal plat knuffelen:)

    Liefs,

    Tamara

  • 15 Januari 2014 - 20:07

    Peter En Astrid:

    Lieve Lisa,
    We hebben vanavond al je mailtjes gelezen en hebben ontzettend genoten van je reisverhalen en van het dagje uit met de kinderen. Leuke foto's! Wat ontzettend fijn dat je de kinderen die prachtige dag hebt kunnen bieden en..... we hebben graag bijgedragen.
    Geniet nog even lekker de komende twee weken. Ik denk dat de kindertjes jou heel erg zullen missen!!
    We zijn trots op je!
    Liefs,
    Peter en Astrid


  • 15 Januari 2014 - 20:25

    Mamma:

    lieve lisa,

    Wat een prachtige verhalen weer en wat heb je veel bijzonders meegemaakt.Uniek om dat mee te kunnen maken. Eerst een heerlijke beach vakantie aan de prachtigste stranden en dan genieten van het indrukwekkende dierenrijk en de natuur van Kenia. Nu nog even 10 dagen hard werken aanje onderzoek. Succes met de laatste `loodjes`.

    Dikke kus & veel liefde van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 10 Juni 2009
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 26024

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Onderzoek Kenia

26 Juli 2009 - 17 Juni 2010

High School Year

Landen bezocht: