Het leven van een mzungu in Kenia.. - Reisverslag uit Thika, Kenia van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu Het leven van een mzungu in Kenia.. - Reisverslag uit Thika, Kenia van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu

Het leven van een mzungu in Kenia..

Blijf op de hoogte en volg Lisa

07 November 2013 | Kenia, Thika

Bedankt voor alle lieve berichtjes en aandacht de afgelopen dagen tijdens mijn dipje! Wat een rotgevoel is dat zeg. Maar het was goed om daar doorheen te gaan. Ik ben er trouwens nog niet, maar volgens mij wel op weg naar daar waar ik wil zijn de komende tijd.

Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn begeleidster en uitgelegd hoe ik me voel en hoe ik het graag zou willen zien. Ik had zelf de afgelopen dagen al nagedacht aan hoe ik mezelf nou kan helpen om hieruit te komen en wat ik daarvoor nodig heb. Ik heb vandaag een planning gemaakt voor de komende maand bij Watoto en heb daarbij het werken aan m’n onderzoek ingepland en dit kan ik gewoon lekker thuis doen. Zo kan ik én aan mijn onderzoek werken én de rust nemen die ik nodig heb. Daarnaast gaan we er voor zorgen dat ik een beetje streetwise wordt hier. Dat ik weet hoe de Matatu’s (meest gebruikte vervoersmiddel) werken zodat ik zelf ergens heen kan & ga ik hard aan het werk met mijn Kiswahili zodat ik de grote lijn van gesprekken kan volgen. En ik ben allemaal leuke dingen aan het inplannen en kijken wat er is om te doen om zo het prachtige Kenia te ontdekken! Het eerste uitje staat voor dit weekend op de planning ☺.

Mijn eerste week hier zit er bijna op en daarbij ook mijn eerste week in het kindertehuis. Wat een indrukken. Ik weet niet eens hoe ik het in woorden moet omschrijven.. Ik zal hierbij ook wat foto’s plaatsen zodat jullie een beetje kunnen zien hoe het een en ander er hier uit ziet.
Het is een typisch Keniaans kindertehuis, ik ben daar ook de enige mzungu op dit moment. Blanke mensen worden hier mzungu’s genoemd en dat hoor je dan ook constant als je over straat loopt of bij de kinderen bent. Af en toe ontzettend irritant, maar je weet wel gelijk dat het over jou gaat.
Het is een kindertehuis met 92 kinderen waarvan ongeveer 2/3 meisjes. Alle kinderen hier lijken op elkaar, in mijn ogen. Het haar wat de mensen hier hebben is lastig te onderhouden en daarom is het haar bij alle meisjes afgeschoren. Maar goed, ze hebben dus allemaal dezelfde huidskleur, kleur ogen en hetzelfde haar. Als ze hun uniform aan hebben hou ik ze uit elkaar omdat deze gelabeld zijn met hun naam, maar anders absoluut niet! De kinderen in het kindertehuis komen allemaal uit een onveilige omgeving. Sommige van hen zijn wees, andere komen uit een familie waar ze misbruikt worden, kinderen uit éénouder gezinnen waarvan de ouder de zorg niet op zich kan nemen etc. Maar wat een schatjes zijn het! Ik ben echt verkocht. Op de een of andere manier hebben ze allemaal een lach die je echt doet smelten. Ik heb deze week een beetje kennis met hen gemaakt en een globale indruk gekregen van de organisatie. Volgende week zal ik echt beginnen met mijn observaties etc.

Oh ik heb trouwens ook Chapati's gemaakt deze week. De kok in het kindertehuis ging er 30 maken voor het personeel, dus ik had gevraagd of ik een lesje mocht volgen haha. Het duurde even voordat ik het door had, maar uiteindelijk heb ik 3 chapati's gemaakt haha. Nog even oefenen dus!

Ik denk dat dit het een beetje was voor nu. Er komt op het moment zoveel op me af dat ik gewoon niet zo goed weet wat ik allemaal moet vertellen, maar ik zal jullie op de hoogte blijven houden!
Ik hoop dat het nu een beetje berg opwaarts gaat en ik over ongeveer een week een over enthousiast verslag kan schrijven over het prachtige Kenia waar ik me goed in voel, we'll see!

Heel veel liefsss

edit: ik probeer foto's te uploaden, maar het schiet niet heel erg op. Ik blijf ze wel uploaden, maar voor de mensen met Facebook; daar zijn ze ook te vinden.

  • 07 November 2013 - 19:44

    Marianne Den Besten:

    Lieve Lisa,
    Wat vertel je mooi over je gevoel en vooral wat jij wilt. Ik heb een groot vertrouwen in je. Jij komt er echt wel!
    Je eerste indrukken geven een goed beeld van wat je meemaakt. Je kunt goed schrijven, compliment! Natuurlijk gebeurt er elke dag veel meer dan jij kunt beschrijven, maar dat herken ik wel. Ik geniet van je verhaal. Zo ga ik even op Facebook kijken naar de foto's. Hou je taai,

    Marianne

  • 07 November 2013 - 19:48

    Edith:

    Hoi Lisa,
    Klinkt als of je heel goed bezig bent! Het is nog pril.
    Heel veel plezier dit weekend met jouw eerste uitje!
    groetjes, Jan en Edith

  • 08 November 2013 - 15:10

    Mamma:

    Hé Lieve Lisa,

    Steeds weer leuk om je weblog te lezen. De kindjes zijn echt erg schattig en ja moeilijk om ze uit elkaar te houden. Goed dat je plannen maakt om streetwise te worden en ool dingen te ondernemen met anderen buiten het kindertehuis. Ben weer benieuwd naar je verhalen over het weekend.
    Hele dikke kus van mamma.

  • 09 November 2013 - 09:41

    Ilona:

    Hoi! Ik zag de titel van dit reisverslag en dacht: WAT? Maar na het lezen, geheel duidelijk ;) Wat goed dat je het over je gevoel gehad hebt en bent gaan kijken naar wat je nodig had. Ga zo door en geniet ervan :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 10 Juni 2009
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 26048

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Onderzoek Kenia

26 Juli 2009 - 17 Juni 2010

High School Year

Landen bezocht: