Update voor de Paasvakantie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu Update voor de Paasvakantie - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Tupang - WaarBenJij.nu

Update voor de Paasvakantie

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 April 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Wow, dat is lang geleden!
Sorry! Nu is het gelukkig 2 weken vakantie dus heb ik tijd om eventjes een stukje te schrijven en alle andere dingen te doen die ik al zolang wil doen!

Het is zo druk op school. Het kwartaal dat er nu aankomt is heel erg kort vanwege de WK die 11 juni begint dus hebben ze heel veel naar het eerste kwartaal geschoven. En het aankomende kwartaal gaat ook weer heel druk worden. Daarnaast ga ik veel uit met mijn familie en had ik nog sport, muziek en interact na schooltijd!
Ik kreeg de laatste schooldag ook mijn rapport wat er opzich nog best oke uitzag. Ik doe hier het eindexamen jaar en ik kies vakken die ik thuis niet gedaan heb. Ook heeft mijn school een hoger niveau om zo meer mensen te laten slagen omdat de eindexamens provenciaal zijn en dan dus makkelijker zijn voor onze school.
Mijn cijfers: Wiskunde 34% (ik weet het!), Engels (home language) 45%, Consumeren 56%, Muziek 67%, Levens Orientatie 75%, Kunst 83% en voor Afrikaans ook 83%. Daar zou ik trouwens gewoon mee geslaagd zijn, even om te laten zien hoe laag de standaard hier is..

We hadden 19 Februari Matric Theme Day op school, dat is een dag waarop alle eindexamen leerlingen naar school komen verkleed volgens een bepaald thema. Ons thema was 'What I wanted to be when I was 5'. Het was zo leuk. Heel veel mensen wisten de dag van tevoren nog niet wat ze zouden aantrekken, waaronder ik. Dus die middag hebben we snel een jurkje in elkaar gezet, lange sokken uit de kast getrokken en een ijzerdraadje gebogen; Pippi Langkous! Hier is dat een Afrikaans ding ook, dus de meesten kenden het wel. En mijn haar stond in vlechtjes naar de zijkant, dat was dus heel voorzichtig lopen zodat je niemand slaat met je haar. Maar het was wel super leuk, mensen gingen verkleed als ninjas, spongebob, elfjes, super(wo)man enz. Iedereen had ook cameras mee naar school, dus we hebben allemaal veel foto's gemaakt.

Elke dinsdag na school ga ik naar de InterAct society op school. Dat is een society waar we soort van vrijwilligerswerk doen enzo. 1 van de projecten bijvoorbeeld is vrijdag = sandwich day. We hangen posters overal in de school om mensen eraan te herinneren om een extra sandwich mee te nemen naar school op vrijdag en dan brengt een leraar van school al die sandwiches naar een basisschool waar de meeste mensen geen geld hebben voor lunch op school, dus dat krijgen ze dan van ons. En op het moment zijn we die witte plastic tags van broodzakken aan het sparen met de hele school en als we aan het eind van volgende kwartaal 50kg hebben ruilen we dat in voor een rolstoel en doneren dat aan iemand die het nodig heeft maar niet kan betalen (mensen hebben hier vaak geen geld voor een zorgverzekering en moeten dus alles zelf betalen). De laatste dinsdag voor de vakantie ging ik als 'uitje' met 9 andere mensen van onze society naar een kinder tehuis. Er waren daar kinderen van 0 t/m 6 jaar. De helft van onze groep ging de baby's eten geven en in bed stoppen en de andere helft (waaronder ik) ging naar buiten, spelen met de kindjes van 2 t/m 6 jaar.

Het was zo'n mooie ervaring. Ik kwam buiten en gelijk al kwam er een klein meisje van 2-3 jaar naar me toe en pakte m'n hand. Ze was verlegen dus zei bijna niets, dus ze gebaarde dat ik moest gaan zitten. Toen pakte ze een oud lollystokje (ja.....) en begon ze m'n haar daarmee te borstelen en staartjes te maken enzo. Het was echt super lief en heel mooi om te zien hoeveel plezier die kindjes kunnen hebben met zo weinig. Later stond ik met 2 vriendinnen met wat kindjes te spelen toen een ander meisje bladeren van de palmboom trok en daarmee een ander kindje begon te slaan, dus die pakte ik af en toen begon ik haar daarmee te kietelen. Dus ze begon te lachen en rende weg, nou ja ik er achteraan rennen en zij heel hard gillen en lachen en toen pakte ik haar en kietelde haar en toen begon ze nog harder te lachen en viel ze op de grond van het lachen, dus ik pakte haar op en toen rende ze weer weg. Nou ja, nadat we dat een tijdje hadden gedaan deden we verstoppertje. Het was zo lief om te zien hoe veel je eigenlijk voor ze kunt doen om gewoon met ze buiten te spelen en hoe blij ze dat maakt als je ook ziet in wat voor omstandigheden die kindjes leven. En nou ja, toen was het alweer tijd om gedag te zeggen omdat zij moesten eten en wij ook weer richting huis moesten.
Ik heb daar een paar foto's gemaakt, maar niet zoveel omdat we natuurlijk druk met die kindjes bezig waren. Wow...

Nou ja, en nu is het dus vakantie. Ik ga mijn oude familie bezoeken, heb afgesproken met wat andere exchange students en ik ga met Claire met de trein naar Kalkbay. Verder is 't mijn hostmom's verjaardag en natuurlijk Pasen, dus dan gaan we weer naar de kerk en komt er familie.
Maar ik zal zo snel als ik weer tijd heb jullie laten weten hoe mijn vakantie was!

Oh en, inmiddels heb ik hier nog maar 2 en 'n halve maand. De tijd gaat echt ontzettend snel en dat vind ik echt zo jammer. Ik wil hier nu echt nog niet weg. Maar misschien als de tijd daar is dat ik wel weer naar huis wil en natuurlijk mis ik iedereen wel hoor!

Liefs, uit het herfst wordende Zuid Afrika.

  • 01 April 2010 - 14:23

    Wendy:

    Wat zie je er geweldig uit als pippi langkous Lisa! En wat doe je daar een bijzondere dingen! Daar kun je echt trots op zijn. En nog maar 2 1/2 maand! Dat gaat wel super snel zeg! Geniet er nog maar even van! Voor je het weet sta je weer in dit koude kikkerlandje! Fijne paasdagen/vakantie!

    Groetjes,
    Wendy

  • 01 April 2010 - 20:09

    Betty:

    hoi Lisa,je zag er als een echte pippi langkous uit.Leuke foto's
    Met veel plezier weer je verslag gelezen en wat maak je een hoop mee.
    Toch bijzonder en leerzaam dat je kindjes die niets hebben zo blij kunt maken. Geniet nog van de laatste maanden daar en fijne vakantie gr. Betty

  • 02 April 2010 - 16:47

    Malou:

    Wat klinkt dat lief zeg die kinderen! Jij kan ook altijd zo goed met kleine kinderen om gaan, heel leuk.:) Die foto's van Pippi had ik al gezien, maar ze blijven natuurlijk geweldig! Jammer dat we hier niet zulke dagen op school hebben.
    Ik heb vanaf woensdag alweer musical op school. Het is dus wel heel druk maar natuurlijk heel erg leuk. Jammer dat je er dit jaar niet bij kunt zijn!

    Dikke kus!

  • 06 April 2010 - 12:27

    Saartje:

    Dag loekie,
    Leuk verhaal hoor!!! wil er minimaal nog wel één kunnen lezen voordat je daar weg gaat op deze site EN natuurlijk op een geschreven blaadje;):P
    maar wat mooi zeg hoe jij vertelde hoe je met dat meisje ging spelen(a) ga je nog een keer daar langs??
    EN LOEKA!!! oho 34% van wiskunde!!! das niet zoww best he! wat voorn vragen krijg je in hemelsnaam!? ik bedoel wel een beetje 83%voor Afrikaans maar voor een vak die je pricies hetzelfde kunt lezen haal je minder dan de helft...:P neejhoor maakt neit uit zolang je in nl weer goed wiskunde kunt:P
    Maar loekiellief, Ik ga je spreken over 2,5maanden!! OMG gaat zowww snel!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx and lots of love!!!
    Mis you!

  • 06 April 2010 - 12:27

    Saartje:

    btw leuke foto's ;)

  • 15 April 2010 - 08:22

    Chantal:

    heej egt super leuk verhaal! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

High School Year

11 maanden High School in Kaapstad!

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2010

Home sweet home

04 Juni 2010

Trip in Capetown

19 April 2010

De tijd vliegt

01 April 2010

Update voor de Paasvakantie

15 Februari 2010

Back to school
Lisa

Actief sinds 10 Juni 2009
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 26108

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 27 Januari 2014

Onderzoek Kenia

26 Juli 2009 - 17 Juni 2010

High School Year

Landen bezocht: